سرهنگ سعید رحیمی رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به افزایش تصادفات فوتی در خوزستان در روزهای اخیر گفت: اغلب این حوادث به دلیل سرعت غیرمجاز، خستگی و خوابآلودگی و انحراف به چپ بودهاند.
او در خصوص تاثیر جادهها در وقوع حوادث ادامه داد: اغلب جادههای خوزستان مشکل هندسی دارند و ساختار جادهها به گونهای است که به وقوع حادثه کمک میکند.
رئیس پلیس راه خوزستان میگوید: در خوزستان جاده ایمن نداریم. در کل استان خوزستان تنها یک درصد راهها آزادراه هستند و دیگر جادهها ایمنی لازم را ندارند و نقاط حادثهخیز زیادی وجود دارد.
سرهنگ رحیمی افزود: ۱۴۰ نقطه پرریسک و حادثهخیز خوزستان احصاء شدهاند و مقرر شده است ادارهکل راهداری خوزستان در فاز نخست ۴۰ نقطه حادثهخیز را تا قبل از اربعین حسینی اصلاح کند و ۱۰۰ نقطه دیگر نیز تا پایان امسال اصلاح شوند.
او گفت: بر اساس تحلیل تصادفات شش سال گذشته، نقاط پر ریسک در بروز حادثه مشخص شدهاند و با استفاده از علائم هشدار دهنده و موارد دیگر در حال تلاش برای کاهش ریسک حادثه این نقاط هستیم. بخشی از این نقاط نیاز به اصلاح شکل هندسی دارند، اما اکنون وضعیت اعتبارات برای این اقدامات مناسب نیست.
رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به پراکندگی تصادفات خوزستان ادامه داد: در سطح خوزستان ۱۸ هزار کیلومتر راه وجود دارد و پراکندگی تصادفات به ویژه تصادفات فوتی در این راهها معنا دار است و بخش عظیمی از آن برمیگردد به اینکه فرهنگ در رانندگی تاثیرگذار است.
سرهنگ رحیمی گفت: هر چه به سمت حاشیهها که کار فرهنگی کمتری دارند، میرویم حوادث رانندگی بیشتر و تشدید میشود. تاثیر عامل انسانی در تصادفات رانندگی نیز عامل نخست است.
او افزود: مشاهد میشود رانندهای با اینکه تشخیص میدهد که راه غیرایمن است، با ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی میکند. رانندهای که با سواری پراید رانندگی میکند و میداند خودرویش ایمنی ندارد با ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت در راه غیرایمن میراند، اما اگر فردی با لندکروز با آخرین مدل و سیستم خودروی دنیا در این راه بیاید بیشتر از ۹۰ کیلومتر بر ساعت نمیرود.
رئیس پلیس راه خوزستان گفت: متاسفانه کاربران ترافیک و رانندگان، ریسک تصادف را به جان میخرند، پر خطر رانندگی میکنند و به قوانین و مقررات توجه نمیکنند.
سرهنگ رحیمی ادامه داد: آمارها نشان میدهد در سه ماهه نخست امسال برخورد با تخلفات ۴۰ درصد افزایش یافته است و بالای صددرصد افزایش توقیف خودروها را داشتهایم، اما همچنان در زمینه کنترل تصادفات نتوانستهایم مدیریت لازم را اعمال کنیم.
او در خصوص تاثیر خودروها در شدت حوادث رانندگی گفت: زمانی که رانندهای با ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی میکند و با خودروی دیگر برخورد میکند، حتی اگر خودرویی با آخرین سیستم براند، چه کار میتواند انجام دهد؟ زمانی که رانندهای در جایی که نباید سبقت بگیرد، سبقت میگیرد و با خودروی روبهرو شاخ به شاخ میشود، حتما باید خودروی ضد گلوله سوار شود تا آسیب نبیند.